Mediaplius

LŽS Vilniaus skyriaus tinklaraštis

Skaitytojai atrieda, atidunda

Posted by mediaplius - 19 liepos, 2010

Nei iš šio, nei iš to prisiminiau linksmą „Anties“ dainą apie zombius, kurie „atrieda, atidunda“. Zombiai, arba atgiję numirėliai – klasikinis masinės kultūros objektas, simbolizuojantis svetimumą, baimę, grėsmę. Tačiau, prie ko čia žiniasklaidos aktualijos?

Neseniai perskaičiau apie Delfi portalo paleidžiamą naują projektą „DELFI pilietis“, kuris apibūdinamas kaip „piliečių naujienų portalas“. Jo dalyviams – paprastiems skaitytojams – siūloma rašyti (fotografuoti, filmuoti) apie tai, kas vyksta jų „mieste, kaime ar net kieme“. Kitaip sakant, čia puikus pavyzdys to, kaip skaitytojams siūloma „tapti žurnalistais“, perimti profesionalių informacijos rengėjų funkcijas.

Beje, tai ne pirmas toks projektas Lietuvoje. Dar ankščiau šią idėją, atitinkančią pasaulines tendencijas, realizavo „15 minučių“ portalas su savo iniciatyva „Įkrauk žinių“. Taigi, tai, apie ką su tokiu siaubu kalbėjo ir tebekalba žiniasklaidos srities specialistai – įvyko: diletantai stumia nuo pjedestalo profesionalus.

Skaitytojai atrieda, atidunda – į žurnalistų teritoriją. Jie, kaip zombiai, akimirksniui užima erdvę, išstumdami iš jos iki šiol dominavusią rūšį. Jie „suvalgo“ informacinę erdvę, pertvarko ją pagal savo įsivaizdavimą. Ar atėjo laikas skambinti pavojaus varpais?

Rimtos diskusijos apie situaciją, kai kiekvienas žmogus, pasinaudodamas dabar egzistuojančiomis techninėmis priemonėmis, gali būti pats sau žurnalistas, leidėjas, televizijos ar radijo (vaizdo ir garso siužetų) kūrėjas netyla jau kelis metus. „Informacijos pateikimo profesionalumo atžvilgiu šiandien išgyvename didžiulę krizę, kuri sukelia tam tikrą pasimetimą. Štai kažkas pabandė pažaisti su informacija ir jam jau atrodo, kad jis tapo profesionaliu žurnalistu. Tai matydami komunikacijos profesionalai truputį išsigando. Ar jie dar bus reikalingi ateities informacijos gamybos fabrikuose?“, – taip neseniai viename mano darytame interviu, apibūdindamas šią situaciją, kalbėjo VU Žurnalistikos instituto direktorius Žygintas Pečiulis.

Požiūris į skaitytojų prasiveržimą į profesionalios informacijos rengimo sferą svyruoja nuo kraštutinio pesimizmo iki atsargaus optimizmo. Pesimistai mano, jog diletantai greitai išstums iš šios sferos visus profesionalus. Optimistai teigia, jog profesionalumo poreikis vis vien išliks, o diletantai tiesiog nesusitvarkys su visomis informacijos rengimo funkcijomis.

Kaip ten bebūtų, portalai, kurių turinį kuria patys skaitytojai, šiandien jau tapo realybe. Su kiekvieną dieną vis rimčiau žiūrima ir į tinklaraščius (tiksliau – į tam tikrus jų autorius). Perduoti informaciją – patalpinti ją internete – užima kelias sekundes, be to – tai jau galima padaryti tiesiog mobiliuoju telefonu. Taigi, skaitytojai tikrai atrieda, atidunda į informacinę erdvę, jie jau nebėra vien pasyvūs stebėtojai ir tai tampa rimtu iššūkiu profesionaliems žurnalistams. Tačiau taip pat neskubėčiau dėl to pulti į paniką. Galiausiai, toks iššūkis – gera dingstis mums, žurnalistams, tobulėti. Sakyčiau, jog atėjo laikas apginti savo profesionalumą darbais.

Viktoras Denisenko

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Google photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti /  Pakeisti )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: